Komunikat o błędzie

Deprecated function: Function create_function() is deprecated w views_php_handler_field->pre_render() (linia 202 z /var/www/d7/sites/all/modules/views_php/plugins/views/views_php_handler_field.inc).

CUD w Zonie Sztuki Aktualnej

Data wydarzenia: 
Poniedziałek, 29 Czerwiec, 2015 - 10:45
Zona Sztuki Aktualnej nie zwalnia tempa i na pierwszą część wakacji proponuje nam wystawę doktorantów z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wspólnym mianownikiem wystawy jest temat zjawisk nadprzyrodzonych, określanych mianem 'cudu'.
Cud
Krzysztof Polkowski, który pełni rolę kuratora wystawy w Zonie staje się też jej uczestnikiem. Pomysł na wystawę o takiej tematyce zrodził się właśnie z jego osobistych zainteresowań wokół fenomenu zjawisk nadprzyrodzonych. W przestrzeni Zony prezentuje 3 obiekty: kopię obrazu Jezusa Miłosiernego namalowaną przez studenta Polkowskiego - Michała Łagowskiego z gdańskiej ASP oraz dwie gabloty - pierwsza z książkami o tematyce 'cudu' i druga z kawałkiem kamienia oraz wodą święconą z Medziugorie.
 
Cud ciężkiej pracy
Iwona Zając to gdańska artystka znana przede wszystkim dzięki projektowi Stocznia z 2004 roku, kiedy to na murach okalających Stocznię Gdańską pojawiły się historie stoczniowców oraz wizerunek stoczniowej Nike - kobiety ze skrzydłami w postaci stoczniowych dźwigów. Na szczecińskiej wystawie Zając prezentuje fotografie dokumentujące i analizujące proces haftowania płócien Cierpliwość. Na pomarańczowych płótnach niebieską nicią, która symbolizuje kolor ludzkich żył Iwona Zając wyhaftowała historie gdańskich stoczniowców - te same, które przed laty pojawiły się na stoczniowych murach.
 
Stany skupienia
Projekt Macieja Chodzińskiego bada formę kryształów. Kryształy wg Chołdzińskiego to złożone struktury, za których powstanie odpowiedzialne są zaburzenia symetrii, które wystąpiły podczas Wielkiego Wybuchu. Artysta na wernisażu przedstawił się jako zdeklarowany ateista, który w istnienie cudu nie wierzy. Uważa, że wszystko co powstało to następstwo Wielkiego Wybuchu, który porządek zamienił w chaos. Chaos dąży do samoorganizacji, którą możemy zaobserwować właśnie w złożoności struktury kryształu.
 
Białe rośliny
Katarzyna Szeszycka postawiła sobie za cel wyhodowanie białej łąki. Bioartowy projekt zakłada wzrost i rozwój roślin bez udziału światła. Ten biologiczny cud możemy zobaczyć na kilkuminutowym wideo prezentowanym w przestrzeni Zony.
 
Cheesus
Filip Ignatowicz to najmłodszy artysta uczestniczący w szczecińskiej wystawie. Jego dyplom Produkcja, komercjalizacja i HYPE - czyli o konsumowaniu sztuki w 2014 roku zdobył nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Cheesus to kolejny projekt artysty operujący językiem reklamy i produktu. Ignatowicz zgłębia fenomen kukurydzianych chrupków w kształcie Jezusa ukrzyżowanego oraz Jezusa modlącego się, które zostały znalezione w paczkach popularnych Cheetos w kilku amerykańskich rodzinach. Artysta zastanawia się czy uznanie niezwykłego kształtu serowego chrupka za swoiste objawienie jest związane w jakiś sposób z kulturą i specyfiką Stanów Zjednoczonych.
 
---
 
Maciej Chodziński (ur. 1981) – mieszka i pracuje w Warszawie. Zajmuje się malarstwem, grafiką, tworzeniem wideo, obiektów i instalacji. Pomysłodawca i współtwórca niezależnego magazynu artystycznego Krecha. Autor projektów: Powinni się Nie Urodzić czy Roboty Ziemne, które realizuje wraz z Maćkiem Salamonem. Absolwent Wydziału Grafiki gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych (2008) oraz Wydziału Filozofii na Uniwersytecie Gdańskim (2005).
 
Filip Ignatowicz (ur. 1990) – absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom (2014) w pracowniach prof. Henryka Cześnika, prof. Witosława Czerwonki i dr hab. Roberta Florczaka, nagrodzony przez MKiDZN podczas wystawy Najlepsze Dyplomy ASP w Polsce. Obecnie doktorant Międzywydziałowych Studiów Doktoranckich ASP w Gdańsku. Jego twórczość choć wynika z malarstwa, jest multidyscyplinarna. Realizuje video, instalacje, performance, a także akcje w przestrzeniach publicznych. Zajmuje się także filmem, fotografią, projektami artystyczno-badawczymi oraz wideo-scenografią. Swoimi ostatnimi pracami próbuje przyjrzeć się kondycji człowieka funkcjonującego w rzeczywistości konsumpcyjnej. Autor stale rozwijanego projektu FIGNACY&co., współautor projektów GIFT SHOP i był dach, był dom. Mieszka w Gdańsku.
 
Krzysztof Polkowski (ur. 1958) – doktor hab. sztuki, związany z Wydziałem Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, obecnie jego dziekan. Oprócz malarstwa zajmuje się działaniami site specific, fotografią, oraz projektami wystawienniczymi jako kurator. Ostatni duży projekt kuratorski to Miłość - site specific (2011) w byłej Królewskiej Fabryce Karabinów na Dolnym Mieście w Gdańsku, do którego zaprosił Bognę Burską, Katarzynę Józefowicz, Dorotę Nieznalską, m-city/Mariusza Warasa, Marka „Rogulusa” Rogulskiego, Macieja Salomona, Dorotę Walentynowicz, Annę i Adama Witkowskich. W twórczości artystycznej interesuje się problemem szeroko pojmowanego sacrum. Ostatnio inspiruje go semantyczna teoria znaku językowego i wypływająca z niej wieloznaczność słów oraz pojęć. Mieszka w Gdańsku.
 
Katarzyna Szeszycka (ur.1983) – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (2008). Obecnie asystentka na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie z otwartym doktoratem na Wydziale Malarstwa ASP w Gdańsku. Laureatka m.in. nagrody MKiDZN – Grand Prix na Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie (2012). W swoich działaniach wyodrębnia bioart z rozważań malarskich, dokładnie z fragmentu dotyczącego poszukiwania graniczności koloru w nikłym świetle. Hoduje białe rośliny bez wsparcia światła, próbując zmaterializować brak światła. Poszukiwania te odnoszą się do szerszego cyklu poszukiwania misteriów natury. Mieszka w Szczecinie.
 
Ewa Toniak - doktor nauk humanistycznych, historyczka sztuki, wykładowczyni akademicka; autorka wystaw. Zajmuje się problematyką pamięci w przestrzeni publicznej i współczesnymi narracjami o PRL-u. Autorka książek: „Olbrzymki. Kobiety i socrealizm” (Ha!art 2008, 2009), „Prace rentowne. Polscy artyści między rynkiem a sztuką. Zespół 12” (NCK, Warszawa, w druku), oraz „Śmierć bohatera” (Słowo Obraz/Terytoria, Gdańsk, 2015). Redaktorka naukowa tomu pt. „Kobiety i sztuka ok. 1960 r.” (Neriton, 2010) oraz „Pamiętnika Sztuk Pięknych. T. 9, Sztuka polska 1944-1970”. Autorka m.in. wystaw: „Alina Ślesińska (1926-1984)” (2007), „Trzy kobiety: Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum” (2011), „Wolny strzelec” (2013), w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki i „Moore and Auschwitz” w Tate Britain (2010). „Natalia LL. Secretum et Tremor” w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie ( 2015). Stypendystka rządu francuskiego i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Mieszka w Warszawie.
 
Iwona Zając (ur. 1971) - absolwentka Wydziału Malarstwa i Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (1999). Obecnie jest doktorantką Międzywydziałowych Studiów Doktoranckich ASP w Gdańsku. Aktywistka społeczna i autorka słynnych murali na terenie Stoczni Gdańskiej, gdzie rezyduje. W swojej sztuce odnosi się do m.in. wątków cielesności i kobiecości, widocznych szczególnie w projekcie Idealna (2010). Ostatni projekt to Cud ciężkiej pracy (2015). Rezydencje artystyczne: SPACES Word Artists Program, Cleveland, USA (2007), METAL, Southend, UK (2012). Mieszka i pracuje w Gdańsku.
 
---
 
wystawa: 27.06 - 31.07.2015
kurator: Krzysztof Polkowski
 
godziny otwarcia: wtorek-sobota 15-19
wstęp wolny
 
Foto: 
Marcin Szneider

Zobacz również