Sculpting (Virtual) Realities

Gdzie: 
Trafostacja Sztuki, ul. Świętego Ducha 4
Data wydarzenia: 
Niedziela, 3 Lipiec, 2016 - 11:00 do Niedziela, 21 Sierpień, 2016 - 19:00
Za ile: 
10 zł / 5 zł

Rzeźbienie (wirtualnych) Rzeczywistości jest serią kilku jednoczęściowych prezentacji w TRAFO w Szczecinie, skupiającą zarówno artystów młodych, jak i doświadczonych pracujących w tym obszarze.

Dziś hybrydowe formy rzeczywistości determinują nasze życie codzienne. Rzeczywistość nie jest już jedynie ograniczona do paradygmatu prawdy, bycia versus znaczenia, lecz może być również związana z naszą przestrzenią fizyczną, naturalną, z otoczeniem miejskim, z wirtualnymi światami naszego cyfrowego społeczeństwa. One współistnieją i przekładają się na techniki takie jak rozszerzona czy mieszana rzeczywistość, otwierając rozbudowane formy percepcji. Spojrzenie widza/użytkownika jest pochłaniane, czasami w cielesne doświadczenie zaangażowane jest całe ciało. W przeciwieństwie do rzeźby klasycznej, wirtualne obiekty charakteryzują się wyłącznie obecnością wizualną – w postaci znaków na powierzchni ekranu opartych na algorytmie, nie dzieląc tych samych warunków przestrzennych ze swoimi klasycznymi odpowiednikami.
 
Sprzeczność między wyraźną fizyczną nieobecnością i jednoczesną obecnością wirtualnych, cyfrowych obiektów jest czasami przenoszona z powrotem do rzeczywistości w postaci haptycznych, fizycznych obiektów tworzonych przy pomocy automatycznego, zaawansowanego procesu wydruku z danych cyfrowych. Jednocześnie kryteria rzeźbiarskie, takie jak plastyczność i wieloperspektywiczność, odgrywają znaczącą rolę dla obu form. Wystawa stawia pytanie o to jak przystosowujemy nasze sposoby widzenia do ewolucji powstawania obrazu.
 
Jeśli realne jest to, co możesz poczuć, powąchać, posmakować i zobaczyć, to ‘realne’ jest po prostu sygnałem elektrycznym interpretowanym przez twój mózg.” (Matrix)
 
Serię prezentacji rozpoczyna praca Jeremiego Couillarda Poza doświadczeniem ciała (2015), która zabiera widza w pasjonującą podróż przez surrealistyczny, psychodeliczny pejzaż zaludniony jakby mieszkańcami innej planety. Patrząc przez okulary Oculus Rift, własne ciało wydaje się pozbawione ciężaru, fizycznie reagujące na tę absorbującą symulację będąc unoszone w nowej, wirtualnej rzeczywistości. 
 
Jeremy Couillard (ur.1980, Livonia, Michigan) to artysta działający w Nowym Jorku. Couillard zgłębia przestrzenie cyfrowe wewnątrz i na zewnątrz komputerów za pomocą video i instalacji, używając oprogramowania do modelowania 3D, pracujących w czasie rzeczywistym silników graficznych, farby, plexi, itp. Tytuł magistra sztuk pięknych zdobył na Columbia University (2012), reprezentuje go galeria Louis B James w Nowym Jorku. Jest również wykładowcą Nowych Mediów w Queens, w Nowym Jorku.
 
---
Wykład Philipa Hausmeiera towarzyszący projektowi 'Sculpting (Virtual) Realities':
"Wirtualna rzeczywistość jako medium sztuki przyszłości"
17 lipca 2016 o godz. 12:00
 
Systemy rzeczywistości wirtualnej (VR) wykorzystywane komercyjnie dają artystom tani dostęp do tworzenia dzieł sztuki i przestrzeni przekraczających fizyczne granice rzeczywistości. Philip Hausmeier, założyciel platformy Metaphysics wykorzystującej VR jako medium sztuki sztuki oraz organizator VR Berlin Meetup opowie o perspektywach sztuki w kontekście dynamicznego rozwoju technologii VR.
 
---
Sculpting (Virtual) Realities - Jeremy Couillard "The Out of Body Experience"
kuratorka: Ursula Ströbele
 
Wystawa
3 lipca - 21 sierpnia 2016
wtorek-niedziela, godz. 11-19
 
Wstęp
Normalny 10 zł / Ulgowy 5 zł
 
Foto: 
materiały organizatora

Zobacz również